CBR1000RR SP2 to kolejna odsłona Hodny Fireblade w najbogatszej wersji dostępnej obecnie na naszym rynku. Według danych producenta jest to najłatwiejszy do okiełznania motocykl z całej serii Firebladów. Czy producent nie mija się z prawdą? Zapraszamy do lektury artykułu!
Cena Hodny Cbr1000RR SP2 to jedna trzecia 2 pokojowego mieszkania w dużym mieście, dlatego już sam ten fakt powinien skłonić do zastanowienia co powoduje, że ten motocykl jest warto swojej ceny? Czy za tą kwotę nie warto pomyśleć o czymś innym? Czy wersja SP2 aż tak bardzo różni się od wersji podstawowej „Fireblejda”? Aby zauważyć wszystkie różnice warto rozpocząć od porównania parametrów poszczególnych wersji motocykla, bo jest to kluczowa sprawa.

CBR1000RR – Różnice wersji SP2 vs SP vs STD
W tabeli poniżej wyszczególniono cechy wspólne i różniące poszczególne wersje CBRki ( * zmiana w porównaniu do modelu z 2016):
Nazwa funkcji | Wersja STD | Wersja SP | Wersja SP2 |
* Zwiększona moc silnika | x | x | x |
* Zredukowana masa całkowita | x | x | x |
* Nowa lżejsza rama oraz tylny stelaż | x | x | x |
* Mniejsza chłodnica o tej samej wydajności | x | x | x |
* Zmodyfikowane owiewki | x | x | x |
Magnezowe boczne pokrywy silnika i miska olejowa | x | x | x |
Nowe, lżejsze koła | x | x | x |
Lampy i reflektory LED | x | x | x |
Tytanowy układ wydechowy | x | x | x |
Zegary TFT | x | x | x |
Przepustnica sterowana elektrycznie | x | x | x |
Kontrola hamowania silnikiem | x | x | x |
Zmienne tryby pracy silnika | x | x | x |
Moduł IMU mierzący przyspieszenia w 5-ciu osiach | x | x | x |
** Nowy ABS z możliwością hamowania w zakręcie | x | x | x |
** Kontrola „wheelie” | x | x | x |
** Kontrola trakcji HSTC | x | x | x |
Tytanowy zbiornik paliwa | x | x | |
Elektryczne zawieszenie OHLINS Stage II | FR NIX30 + S-EC | RR TTX36 + S-EC | |
Akumulator litowo-jonowy | x | x | |
Quickshifter & Downshifter | x | x | |
Zaciski przód Brembo | x | x | |
Koła Marchesini | x | ||
Zmodyfikowana głowica | x | ||
Dodatkowy zestaw HRC | x | ||
Cena | 78 400 | 98 500 | 120 000 |
** funkcja wykorzystująca dane z IMU |
Jak widać już w podstawowej wersji motocykla nie brakuje mocy – stosunku mocy do masy jest najwyższy w całej historii serii Hondy Firelade! Aby okiełznać taką moc nie mogło objeść się bez kontroli trakcji, sterowanie siłą hamowania silnikiem, rewelacyjnego ABS, oraz adaptacyjnego zawieszenie Showa. W zależności od naszych umiejętności lub warunków pogodowych możemy również wybrać jeden z kilku trybów jazdy oraz map silnika. Dzięki tak wielu zmianom przy pierwszym spotkaniu motocykl wydaje się łatwy w prowadzeniu i nie przeraża mocą, która drzemie w silniku, dzięki czemu jazda jest przyjemna i spokojna… do czasu :).

Silnik
Pod tą powierzchowną łagodnością drzemie jednak narowisty rumak, który potrafi potrafi zaskoczyć. I nie chodzi tutaj po miłe zaskoczenie, gdy tylko spróbujemy bardziej agresywnie odkręcić manetkę. Pełna moc – 192KM jest dostępne w końcowym zakresie obrotów natomiast maksymalny moment obrotowy – 114Nm nieco wcześniej. Moc jest oddawana liniowo i nie ma mowy o nagłym zawale serca. Nie da się jednak ukryć, że powyżej powyżej 6 – 7 tysięcy obrotów czuć, że motocykl zaczyna jechać.
Motocykl bez problemu idzie na koło na pierwszym, drugim i trzecim biegu. Nie pomaga nawet włączoną kontrolą trakcji. Pierwszy bieg wymaga skupienia i pełnej kontroli nadgarstka. Jeden nieuważny ruch może bardzo drogo kosztować. Na drugim biegu można już sobie pozwolić na więcej ale nadal trzeba uważać. Maksymalne odkręcenie na 3 i 4 biegu, powoduje, że kierownica staje się bardzo lekka 🙂
Skrzynia
Do skrzynie nie można mieć zastrzeżeń. Pracuje szybko i gładko. Szczególnie, że pomaga jej downshifter w zestawie z qucikshifterem dostępny w wersjach SP i SP2. Redukcja biegów na dohamowaniu do świateł i na zakrętach staje się przyjemnością. Nie mówiąc już o walorach dźwiękowych przy redukcji z wysokich obrotów.
Zawieszenie
W SP2 mamy do czynienia z aktywnym zawieszeniem Showa w najlepszej dostępnej wersji. Jak by tego było mało Honda umożliwiła dopasowywanie charakterystyki zawieszenia w zależności od tego, co dzieje się z motocyklem. Komputer rozpoznaje kiedy przyśpieszamy i hamujemy, a następnie odpowiednio zmienia parametry ustawień zawieszenia.
Hamulce
Hamulce w CBR1000RR SP2 to kolejny silny punkt, który zasługuje na pochwałę. ABS w odróżnieniu od wielu innych motocykli, działa płynnie i nie ma efektu przeskakiwania. System nie dopuszcza do zblokowania koła w bardzo płynny i niemal niewyczuwalny sposób. ABS reaguje na stopień pochylenie motocykla. Im większe nachylenie tym mniejsza siła działa na tarcze hamulcowe. Dzięki temu można bez problemu hamować nawet zakręcie bez obawy o utratę przyczepności przedniego koła, ale oczywiście z rozsądkiem.
Podsumowanie
Motocykl jest świetny do codziennej jazdy, ale prawdziwe możliwości może pokazać dopiero na torze. Fireblade jest stworzony z myślą o pokonywaniu ciasnych i szybkich zakrętów z utrzymaniem pełnej kontroli na torach wyścigowych i nie widać to na każdym kroku. Pomimo tego, dzięki swojej łatwości w prowadzeniu oraz ABS i kontroli trakcji bez stresu można poruszać się nim w miejskim ruchu i trasie ale tam nie pokaże swoich możliwości. Wersja SP2 zdecydowanie jest warta swojej ceny, a wszystkie dodatki sprawdzają się znakomicie do tego stopnia, że trudno się bez nich obejść.