Dlaczego powinniśmy zmieniać opony letnie na zimowe?

opony-zimowe

Rok w rok każdy kierowca staje przed tym samym problemem. Kiedy zmienić opony letnie na zimowe? Wśród wielu polskich kierowców panuje błędne przeświadczenie, że nie warto zmieniać opon przed pojawieniem się śniegu. Wystarczy dowiedzieć się więcej o tym, jak działają opony letnie i zimowe, aby zauważyć jak bardzo niewłaściwe jest takie postępowanie. Dlaczego opony zimowe trzeba założyć odpowiednio wcześniej?

Jak działają opony letnie?

Od opon letnich oczekuje się jak najniższego zużycia paliwa, generowania minimalnego poziomu hałasu i dobrych właściwości jezdnych na mokrych nawierzchniach. Gładkie opony (tzw. slicki) najlepiej trzymają się jezdni. Takie ogumienie nie wibruje, nie generuje hałasu, jest twarde i odporne na wysoką temperaturę. Szczególnie istotna jest ta ostatnia właściwość. Latem opony nagrzewają się od szybszej jazdy, a także od słońca i asfaltu.

Dlaczego więc opony w samochodach nie są idealne gładkie, lecz pokryte rowkami? W momencie gdy woda dostaje się między gumę i asfalt tworzy się śliska powierzchnia. Gładka opona nie jest w stanie złapać na niej przyczepności. Chwilę potem kierowca doświadcza zjawiska aquaplaningu. Jego samochód traci na sterowności
i wpada w poślizg. Rowki w oponach są właśnie po to, by odprowadzać wodę i minimalizować tym samym ryzyko poślizgu. Niestety obecność rowków wiąże się także z większym hałasem i większymi oporami toczenia. A dlaczego powinniśmy założyć opony zimowe, gdy tylko temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza? Letnie ogumienie jest produkowane z mieszanki która twardnieje przy niższych temperaturach. W pewnym momencie guma staje się tak twarda, opony tracą przyczepność.

Jak działają opony zimowe?

Opona zimowa jest wykonana z miękkiej gumy, która jest odporna na twardnienie. Mieszankę tę wzbogaca się różnymi dodatkami, które sprawiają, że opony zimowe są jeszcze bardziej elastyczne. Ich struktura jest bardzo porowata, aby mogły wczepić się w śnieg i wyrzucić go za samochód.

W tym celu nacięcia na bieżniku, zwane lamelami, muszą być jak najbardziej elastyczne. Niestety zarówno drogie, jak i tanie opony zimowe w porównaniu do opon letnich są mniej energooszczędne i znacznie głośniejsze. Producenci opon mają w swojej ofercie także opony śniegowe, czyli ogumienie optymalne do jazdy po śniegu. Wyróżnia je pełen nacięć bieżnik zrobiony z wyjątkowo miękkiej gumy. Ich wada? W wysokich temperaturach najzwyczajniej w świecie nikną w oczach.

Kiedy najlepiej założyć opony zimowe?

Popularne „zimówki” (np. te oferowane przez Feu Vert: https://www.feuvert.pl/okazje/tanie-opony-letnie-i-zimowe.html) sprawdzą się nawet już pod koniec października. Przy temperaturze wynoszącej ok. 10 stopni Celsjusza i częstych opadach deszczu opony zimowe będą zachowywały się podobnie do letnich. Wystarczy jednak, że temperatura spadnie do 7 stopni Celsjusza i zimowe ogumienie zapewni dużo wyższy poziom bezpieczeństwa.

Przy temperaturze równej lub wyższej niż 15 stopni opony letnie i zimowe również zapewniają porównywalnie bezpieczną jazdę. Jedyną różnicą jest to, że „zimówki” się nieco szybciej zużyją. Różnica ta jest na tyle minimalna, że odczuć ją są w stanie tylko zawodowi kierowcy, którzy przemierzą na przełomie października i listopada kilka tysięcy kilometrów.

Wcześniejsza zmiana opon letnich na zimowe gwarantuje kierowcy bezpieczeństwo w zmiennych warunkach atmosferycznych, a także uniknięcie kolejek w serwisach wulkanizacyjnych i terminową dostawę zamówionego kompletu ogumienia.

A może wybrać opony całoroczne?

Opony wielosezonowe łączą w sobie rozwiązania znane z opon letnich i zimowych. Opony całoroczne to pewnego rodzaju kompromis. Polega on na wykorzystaniu mniejszej liczby lamel i bardziej miękkiej gumy. Niestety taka opona gorzej poradzi sobie zimą na śniegu i szybciej zużyje się latem z powodu wysokich temperatur.

Dla porównania, jedne z wielu przeprowadzanych testów, w których zestawiono opony zimowe i całoroczne przyniosły następujące wyniki:

Rodzaj samochodu Droga hamowania (opony zimowe) Droga hamowania (opony całoroczne)
Kompakt 39,1 m 50,7 m
Minivan 38,3 m 51,1 m
SUV 4×4 35,7 m 42,8 m

Porównanie opon letnich, zimowych i całorocznych

Cechy charakterystyczne poszczególnych rodzajów opon i występujące między nimi różnice przedstawia poniższa tabela:

Opony letnie Opony zimowe Opony całoroczne
  • Bieżnik z mniejszą liczbą wąskich nacięć
  • Twarda gumowa mieszanka przygotowana w celu zapewnienia dobrej trakcji na rozgrzanym asfalcie
  • Zimą twardnieją i tracą przyczepność, lamele wypełnione śniegiem wydłużają drogę hamowania
  • Przygotowane do jazdy
    w niskich temperaturach
  • Wzbogacona, miękka mieszanka gumowa, która zapewnia dobrą przyczepność na mrozie
  • Bieżnik z dużą liczbą lameli, które szybciej odprowadzają wodę i nie zalepiają się śniegiem
  • Bieżnik z elementami charakterystycznymi dla opon letnich i zimowych
  • Mniejsza liczba lameli
    i twardsza mieszanka
  • Na silnym mrozie opony całoroczne są miększe niż letnie, ale twardsze niż zimowe
  • Przy wysokiej temperaturze
    i intensywnych opadach deszczu nie poradzą sobie tak dobrze, jak opony letnie i będą się szybciej zużywały

Nie zwlekaj z wymianą opon letnich na zimowe!

Przedstawione wyżej informacje i porównania nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Nawet tanie opony zimowe zapewnią niezrównany poziom bezpieczeństwa przy niskich temperaturach i zalegającym na drogach śniegu.
Opony letnie ze względu na swoją budowę nie są w stanie poradzić sobie w takich warunkach.
Z kolei opony całoroczne to jedynie rozwiązanie kompromisowe, które posiada pewne mankamenty zarówno latem,
jak i zimą. Dlatego nie warto czekać z wymianą opon letnich na zimowe i zrobić to już na przełomie października
i listopada.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *