Rodzaje kasków motocyklowych

Dobór właściwego kasku motocyklowego najczęściej zaczyna się od znalezienia jego właściwego rodzaju. Co warto o nich wiedzieć?

Kask motocyklowy jest niezbędnym elementem wyposażenia motocyklisty. Jego głównym zadaniem jest skuteczna ochrona przed czynnikami zewnętrznymi, w tym także w razie zdarzeń drogowych takich jak kolizje i wypadki.

Osoby poruszające się na motocyklach i motorowerach muszą, zgodnie z przepisami prawa, nosić kaski. W przeciwnym przypadku narażają się na karę 100 złotych oraz na naliczenie 4 punktów karnych.

Jak zatem dobrać taki kask motocyklowy, który będzie w stanie zapewnić optymalną ochronę? Podstawa to dobór jego właściwego modelu.

Aktualnie kaski motocyklowe dzielimy na cztery główne typy:

  • kaski integralne
  • kaski szczękowe
  • kaski otwarte
  • kaski enduro

Każdy z tych kasków ma nieco inną budowę, co z kolei wpływa na inne jego parametry, w tym na bezpieczeństwo, komfort użytkowania oraz ciężar. Jeśli nie wiesz, jaki kask motocyklowy wybrać, sprawdź z nami, czym dokładnie różnią się między sobą te typu kasków i znajdź ten najlepszy!

Kaski integralne

Są to kaski motocyklowe uznawane za najbezpieczniejsze ze względu na swoją budowę. Składają się ze skorupy, która pokrywa całą twarz oraz głowę. Skorupa jest wykonana z jednego kawałka materiału, który wykończony jest z przodu podnoszonym wizjerem – najczęściej z wymienną szybką. W kaskach tego rodzaju stosuje się także specjalne systemy wentylacyjne – pozwalają one na zachowanie właściwego komfortu w trakcie jazdy, a także zapobiegają zaparowaniu wizjera.

Eksperci wskazują, że kaski integralne są obecnie najbezpieczniejszym wyborem dla motocyklistów oraz osób jeżdżących na motorowerach. Zatem warto pomyśleć o zakupieniu takiego modelu, jeśli chodzi o komfort oraz bezpieczeństwo. Jedną z firm specjalizujących się w ich produkcji jest Schuberth – z jej ofertą można zapoznać się na stronie https://schuberth.com.pl/.

Kaski integralne – zalety i wady:

  • wysoki poziom bezpieczeństwa
  • średnio ciężkie
  • średni poziom wentylacji
  • nie pozwalają na rozmowę w kasku

Kaski szczękowe

Drugi typ kasków to kaski szczękowe, w przypadku których stosuje się podnoszoną i opuszczaną część szczękową. Po zamknięciu kask szczękowy wygląda tak samo jak integralny, z kolei po otwarciu jak kask otwarty. Taki kask pozwala na wygodną rozmowę po otwarciu, co nie jest możliwe w przypadku kasków integralnych, które wymagają zdjęcia z głowy dla komfortu rozmowy.

Pod względem poziomu bezpieczeństwa kaski szczękowe plasują się na podobnym poziomie jak te integralne. Jednak ze względu na zastosowanie w nich mechanizmu podnoszenia i opuszczania części szczękowej są od nich cięższe.

Kaski szczękowe – zalety i wady:

  • zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa
  • najcięższe z kasków
  • średni poziom wentylacji
  • pozwalają na swobodną rozmowę po uchyleniu części szczękowej

Kaski otwarte

Tego rodzaju kaski motocyklowe najczęściej używane są przez osoby jeżdżące na skuterach, a także motocyklach takich jak choppery czy cruisery. Są to kaski pokrywające powierzchnią skorupy czoło oraz tylną część głowy. Nie chronią zatem twarzy, ponieważ nie mają części osłaniającej szczękę. Z przodu znajduje się tylko szybka albo nie ma jej w ogóle – wtedy należy stosować gogle.

Kaski otwarte pod kątem bezpieczeństwa plasują się na najniższym poziomie, ale za to są najbardziej komfortowe. Nie trzeba ich zdejmować w celu rozmowy. Są też lekkie i dobrze przepuszczają powietrze, dlatego zapewniają komfortową jazdę w trakcie ciepłych dni.

Kaski otwarte – zalety i wady:

  • niski poziom bezpieczeństwa
  • bardzo lekkie
  • przewiewne i komfortowe
  • pozwalają na rozmowę

Kaski enduro

Są to specjalistyczne kaski przeznaczone dla motocyklistów enduro. Zaliczane są do kategorii kasków integralnych, ale mają inną budowę, dlatego też mają szczególne zastosowanie. Składają się z wydłużonego daszka oraz z wzmocnionej części szczękowej. Nie mają jednak szybki, dlatego stosuje się do nich gogle.

Kaski typu enduro najlepiej sprawdzają się podczas jazdy na bezdrożach oraz na torach crossowych.